Laclos în bomboane de ciocolată

de Anda


„Legături primejdioase“ este o adaptare de Romaniţa Ionescu după celebrul roman de Choderlos de Laclos. Regia şi scenografia sunt semnate de Romaniţa Ionescu şi, din nou, Raluca Păun. Cele două au reuşit un spectacol care sintetizează fără a fi schematic; în alb şi negru, cu precădere către negru, aşa cum ne este indus şi prin scenografie. Personajele sunt îmbrăcate în negru, numai Cecile şi doamna de Tourvel purtând şi alb. Nu ştiu dacă intenţionat, însă am văzut în albul lor inocenţa dinaintea pervertirii. Iar negrul care le completa ţinuta ne aminteşte că au, totuşi, partea lor de vină. Pornind din postura de victime, Cecile şi doamna de Tourvel sunt atinse, în final, de păcat. Căci Cecile îşi înşală iubitul, lăsându-se vrăjită de vicontele de Valmont (moment în care şi renunţă la fusta sa albă şi rămâne numai în negru), iar doamna de Tourvel, deşi pare cel mai cinstit şi demn de milă personaj este, să nu uităm, căsătorită. Şi, până la urmă, cine ar fi putut rezista bomboanelor de ciocolată care ne urmăresc de la începutul piesei, simbolul perfect al ispitei? Totul este viciat, nimic nu rămâne neatins, chiar şi cele mai inocente dintre personaje dovedesc, până la final, că omul este făcut să cadă în ispită, este înscris în moştenirea sa genetică încă de la Adam şi Eva. Un fapt care stă în picioare chiar şi la final, când aproape suntem convinşi că soarta lui Valmont încheie moralizator povestea, însă cavalerul Danceny pare să ne spună că suntem condamnaţi să repetăm aceleaşi greşeli…

Anunțuri